Natalia Wawszczyk

Natalia Wawszczyk

fizjoterapeutka uroginekologia i opieka okołoporodowa

Ukończyłam studia magisterskie na kierunku rehabilitacji ruchowej / wrocławska Akademia Wychowania Fizycznego. Doświadczenie z zakresu fizjoterapii uroginekologicznej zdobywałam na kursach i stażach zawodowych w ośrodkach klinicznych w Wielkiej Brytanii i Szwecji. Jestem członkiem brytyjskiego stowarzyszenia Pelvic, Obstetric and Gynaecological Physiotherapy i Polskiego Towarzystwa Uroginekologicznego.

W terapii stosuję nieinwazyjne metody zgodne z aktualnymi standardami postępowania min. sEMG, elektrostymulacja, biofeedback, terapia manualna. Moim celem jest poprawa funkcji mięśni i narządów oraz zmniejszenie dolegliwości w obrębie miednicy. Badanie oraz terapia są prowadzone w komfortowej, intymnej atmosferze.

Zapraszam,

Natalia Wawszczyk

Zajmuję się zarówno profilaktyką jak i leczeniem dysfunkcji w obrębie miednicy oraz związanych z tym problemów, w szczególności:

Nietrzymanie moczu

Obniżenie narządów rodnych

Terapia przed i po zabiegach operacyjnych

Opieka w okresie przed i poporodowym

Zaburzenia proktologiczne

Dolegliwości bólowe narządów płciowych (wulwodynia, pochwica)

WSKAZANIA DO FIZJOTERAPII UROGINEKOLOGICZNEJ

  • wysiłkowe nietrzymanie moczu
  • nocne nietrzymanie moczu
  • naglące parcia na pęcherz
  • stan przed i po operacji ginekologicznej lub urologicznej (w celu zwiększenia efektów zabiegu operacyjnego)
  • obniżenie narządów rodnych
  • profilaktyka dysfunkcji mięśni dna miednicy u kobiet w ciąży
  • dolegliwości bólowe miednicy u ciężarnych i po rozwiązaniu
  • poporodowe uszkodzenia mięśni dna miednicy
  • rozejście mięśni prostych brzucha
  • ból podczas współżycia
  • wulwodynia
  • pochwica
  • zaburzenia proktologiczne (nietrzymanie stolca, gazów)

CZĘSTO ZADAWANE PYTANIA

Jakie są przyczyny nietrzymania moczu?

Nietrzymanie moczu (inkontynencja) jest uznane za problem społeczny, dotyczy w głównej mierze płci pięknej. Szacuje się, że w wieku 50-70 lat ok. 40% kobiet i 11% mężczyzn zgłasza się z tym problemem do lekarza. Ten kłopotliwy objaw przyczynia się ograniczenia aktywności społecznej. Leczenie jest interdyscyplinarne ze względu na konieczność kompleksowego podejścia do problemu. W powodzeniu leczenia istotną rolę odgrywa ustalenie przyczyn inkontynencji – może ona być m.in. efektem nieprawidłowych nawyków, współistniejących schorzeń, przebytych operacji, urazów, zaburzeń statyki narządów w obrębie miednicy (np. po przebytej ciąży lub porodzie), zmian hormonalnych. Kobiety najczęściej skarżą się na utratę moczu związaną z wysiłkiem (podczas kaszlu, kichnięcia, dźwigania, uprawiania sportu), choć nierzadko rozpoznawane jest nietrzymanie moczu tzw. mieszane czyli oprócz wysiłkowego nietrzymania moczu występuje komponenta parć naglących związanych z nadreaktywnością pęcherza moczowego. U mężczyzn dominuje nietrzymanie moczu z parcia mające związek z pęcherzem nadaktywnym. Ponadto inkontynencja często współistnieje przy w łagodnym rozroście stercza lub jest konsekwencją przebytego zabiegu prostatektomii (np. prostatektomii).

Co wpływa na skuteczność terapii ? Kiedy mogę się spodziewać pierwszych efektów?

Trzy czynniki szczególnie decydują o skuteczności fizjoterapii uroginekologicznej:

  1. nadzór nad terapią – wykwalifikowany fizjoterapeuta przeprowadza instruktaż i weryfikuje poprawność wykonywanych ćwiczeń w trakcie kolejnych spotkań;
  2. intensywność ćwiczeń – oprócz zajęć z fizjoterapeutą konieczne jest wykonywanie ćwiczeń wg ustalonej podczas wizyty częstotliwości;
  3. stosowanie się do zaleceń – czasami konieczna jest modyfikacja nawyków i stylu życia.

Czas trwania terapii i częstotliwość spotkań są ustalane indywidualnie, w zależności od celu terapii. W przypadku nietrzymania moczu stosowane są zalecenia międzynarodowych organizacji ds. leczenia inkontynencji, gdzie za minimalny okres treningu mięśni dna miednicy uważa się 3 miesiące, choć pierwsze pozytywne efekty są odczuwane już po 3-4 tygodniach systematycznych ćwiczeń.

Mam wyznaczony termin operacji uroginekologicznej, czy fizjoterapia ma sens w moim przypadku?

Tak, badania kliniczne wykazały, że reedukacja mięśni dna miednicy przeprowadzona u pacjentek w okresie przedoperacyjnym miała korzystny wpływ na efekt zabiegu – mniejsza ilość powikłań i niepowodzeń pooperacyjnych w porównaniu do grupy kobiet, które nie prowadziły ćwiczeń pod nadzorem fizjoterapeuty.

Słyszałam, że jednym z polecanych ćwiczeń jest zatrzymywanie strumienia moczu podczas mikcji, czy to rzeczywiście skuteczne?

Wstrzymywanie strumienia moczu jest zachowaniem nienaturalnym, niezgodnym z fizjologią procesu mikcji (czyli oddawania moczu). Takie postępowanie może doprowadzić do:

  1. zalegania moczu w pęcherzu moczowym, a co za tym idzie możliwych infekcji dróg moczowych;
  2. zaburzenia współpracy pomiędzy mięśniem wypieraczem (jest to mięsień, który napina się w czasie opróżniania pęcherza), a mięśniem zwieraczem cewki moczowej (który w czasie oddawania moczu ma się rozluźnić), a w konsekwencji do naglących, częstych parć na pęcherz moczowy (tzw. pęcherz nadreaktywny)

Jestem w ciąży, czy ćwiczenia mięśni dna miednicy są bezpieczne dla dziecka?

Ćwiczenia mięśni dna miednicy nie mają negatywnego wpływu na przebieg ciąży i na zdrowie dziecka rozwijającego się w łonie matki. Kobiety, które w czasie ciąży rozpoczęły regularne ćwiczenia mają szansę na zmniejszenie ryzyka wystąpienia nietrzymania moczu po porodzie. Powrót do ćwiczeń tej grupy mięśni może nastąpić już kilka dni po rozwiązaniu. Ważne, aby jeszcze w ciąży nauczyć się, jak wykonywać je prawidłowo.

Jestem po porodzie, jednak mam wrażenie że moje mięśnie brzucha rozeszły się w linii środkowej. Czy to okres przejściowy?

Poporodowy rozstęp mięśnia prostego brzucha jaki następuje w okresie ciąży jest efektem osłabienia tkanki mięśniowej tej okolicy. Charakterystyczne jest zagłębienie pomiędzy mięśniami w linii prostej brzucha. U niektórych kobiet proces regeneracji przebiega nieco wolniej i wskazane jest skonsultowanie się w tej kwestii ze specjalistą w celu doboru optymalnego sposobu leczenia (ćwiczenia, elektrostymulacja).

Pobierz i wypełnij "Dzienniczek mikcji"

Przed wizytą pobierz i wydrukuj "Dzienniczek mikcji". Następnie starannie wypełnij min. 3 dni i przynieś wyniki na wizytę. (kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz "pobierz element docelowy jako.." albo "zapisz link jako..")

GDZIE PRZYJMUJĘ

EvaClinic
ul. Kazimierza Króla 39
(przy ul. Patriotów)
04-854 Warszawa – Wawer
+48 22 611 00 06
recepcja@evaclinic.pl

Unicare
ul. Hlonda 2 lok. U8
(wejście od Al. Rzeczpospolitej / neon GINEKOLOGIA)
02-972 Warszawa – Wilanów
tel: 22 651 99 99
tel: 22 651 99 73

Kontakt bezpośredni:
Natalia Wawszczyk
kontakt@fizjopelvi.pl
tel. +48 22 299 39 43

ZOSTAW WIADOMOŚĆ

Jeśli masz pytania, wypełnij poniższy formularz. Odpowiem tak szybko, jak to możliwe.
CAPTCHA
Please wait...

FACEBOOK

Zapraszam na profil Facebok „FizjoPelvi”.

O rozejściu mięśni prostych brzucha nigdy za wiele. Temat "na czasie", dlatego udostępniam post Fizjoterapia Uroginekologiczna mgr Barbara Forczek, gdzie w przystępny sposób przedstawione są najważniejsze kwestie. ... See MoreSee Less

ROZSTĘP MIĘŚNI PROSTYCH BRZUCHA PO CIĄŻY - TO TRZEBA WIEDZIEĆ!!! cz.1. #rozstępmieśnibrzucha, #rozejściekresybiałej, #brzuchpociąży, #dnomiednicy Rozstęp mięśni prostych brzucha to w ostatnich miesiącach najbardziej gorący temat fizjoterapii uroginekologicznej i położniczej. O problemie mówi się coraz więcej (i dobrze), w związku z czym prowadzonych jest coraz więcej badań nt. kondycji mięśni brzucha i kresy białej (w dalszym ciągu jednak jest ich niewiele). Za badaniami pojawiają się koncepcje terapeutyczne, proponujące różne możliwości zwalczania tej nierzadkiej dysfunkcji powłok brzusznych. Zagadnień związanych z problemem jest dużo i możliwości terapeutycznych też, postanowiłam zatem zebrać te najistotniejsze informacje i przedstawić je w przystępny i zwięzły sposób :) 1. CO TO JEST ROZSTĘP? 2. CZY MAM ROZSTĘP? JAK TO SPRAWDZIĆ? 3. MAM ROZSTĘP I CO DALEJ? SPOSOBY WALKI. 4. ROZSTĘP A CODZIENNA AKTYWNOŚĆ. 5. ROZSTĘP A AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA. 6. ROZSTĘP A POŻYCIE INTYMNE. 7. ROZSTĘP A MOJE SAMOPOCZUCIE. Ad.1. Mięsień prosty to w tak naprawdę 2 mięśnie. Jeden z lewej, a drugi z prawej strony brzucha. Rozpięte są miedzy kością łonową a chrząstkami V, VI i VII żebra. Rozstęp jest to ZWIĘKSZENIE ODLEGŁOŚCI między jednym mięśniem a drugim. Rozejście to zachodzi w KRESIE BIAŁEJ, czyli miejscu powięziowego połączenia obu brzuśców mięśniowych mięśnia prostego oraz innych mięśni. Ad.2. Jak sprawdzić czy masz rozstęp? Wystarczy do tego bardzo prosty test: połóż się na plecach ze zgiętymi nogami (dla odciążenia kręgosłupa lędźwiowego) z palcami jednej reki między jednym a drugim brzegiem przyśrodkowym mięśnia prostego. Następnie unieś głowę z podłoża. Jeśli masz rozstęp pod palcami wyczujesz odstęp między mięśniami prostymi. W ten sposób sprawdzasz brzuch na całej długości. Wg. badań z 2009r. średnia szerokość kresy białej u kobiet które nie rodziły w wieku 25-45 lat mierzona za pomocą usg wynosi: 7mm na wysokości wyrostka mieczykowatego mostka (+/-5), 13mm 3 cm nad pępkiem (+/-7) oraz 8mm 2 cm poniżej pępka (+/-6). ** Jeżeli przy unoszeniu głowy palce będą wypychane do góry i zauważasz wybrzuszenie to można wnioskować, że masz przepuklinę kresy białej. Ad.3. Terapia normalizowania powłok brzucha w dysfunkcji może trwać kilka a nawet kilkanaście miesięcy. Zamknięcie rozejścia nie jest tutaj podstawowym i jedynym celem- bardziej chodzi o przywrócenie/poprawę funkcji mięśni brzucha. Dlatego potrzebne jest duże zaangażowanie i cierpliwość. Im szybciej po porodzie zaczniesz działać tym lepiej. Jest wiele sposobów na "walkę" z rozstępem: + przede wszystkim zmiana nawyków dnia codziennego powodujących nadmierne obciążanie ścian brzucha, kręgosłupa i dno miednicy (nadmierna tłocznia brzuszna)- wasza 24-godzinna praca, + terapia manualna (dla normalizowania napięć), + odpowiednio dobrane ćwiczenia mięśni brzucha- na bazie mięśnia poprzecznego brzucha, + wspomaganie rekonwalescencji kinesiotapingiem, + angażowanie przepony oddechowej podczas oddychania, + trening dna miednicy- ponieważ wg. badań z 2007r. wynika, że aż 66% kobiet z rozejściem mięśni prostych brzucha ma dysfunkcję mięśni dna miednicy (nietrzymanie moczu lub obniżenie narządu rodnego), Jeżeli rozstęp jest duży na ok 7-8 cm i próby leczenia zachowawczego nie dają żadnych efektów, wtedy trzeba podjąć decyzję o konsultacji z chirurgiem tkanek miękkich. Ale pamiętajcie, że poddając się operacji plastyki brzucha wszystkie powyższe zasady również obowiązują! Inaczej efekt będzie bardzo krótkotrwały. Ad.4. Reedukacja naszych nawyków dnia codziennego jest WARUNKIEM KONIECZNYM dla wspomagania procesu rehabilitacji i utrzymywania jej efektów. Wysiłek fizyczny, który wiąże się z mocniejszą pracą mięśni brzucha i znacznie zwiększający ciśnienie śródbrzuszne może utrudniać powrót powłok brzusznych do ich prawidłowych funkcji i wyglądu, a nawet pogarszać ich stan i zwiększać rozejście. OTO ZASADY DO PRZESTRZEGANIA: * jak najmniej dźwigania- a jeśli już to korzystamy z potencjału naszych nóg i chcąc coś podnieść schodzimy niżej na nogach zachowując proste plecy, * wstawanie i kładzenie się odbywa się przez bok (absolutnie nie na wznak), * unikanie standardowych brzuszków!! (nadmiernie ciśnienie śródbrzuszne wypycha trzewia do góry i deformuje kresę białą), * zakaz parcia w toalecie (nadmierne obciążenie ścian brzucha i dna miednicy- 66% kobiet z rozejściem mięśni prostych brzucha ma dysfunkcję mięśni dna miednicy), * dbałość o prawidłową postawę ciała podczas stania, siedzenia czy leżenia oraz podczas codziennych czynności związanych z pracą zawodową, obowiązkami w domu i opieką nad dzieckiem. ... ... cz.2 już wkrótce fot. źródło internet

View on Facebook

KILKA POWODÓW DLA KTÓRYCH NIE WARTO UŻYWAĆ W TRENINGU DNA MIEDNICY KULEK, CIĘŻARKÓW DOPOCHWOWYCH I INNYCH TEGO TYPU AKCESORIÓW
Potocznie nazywane „kulkami gejszy” ciężarki dopochwowe przybierają przeróżne kształty, wielkości i formy – owalne, stożkowate, podwójnie połączone kulki (a jakże, żeby nie było zbyt lekko), gładkie, kolczaste, jakie tylko możesz sobie wyobrazić. Niektóre wyglądają jak wyrób medyczny, niektóre jak sex-toys, inne jak narzędzie tortur.
Co te produkty mają ze sobą wspólnego ? Są rekomendowane do ćwiczeń mięśni dna miednicy (potocznie ćw. Kegla). Czy jednak nie są stratą czasu i pieniędzy ?
Podstawową zasadą w treningu mięśni dna miednicy jest prawidłowa ich aktywacja (połączona z wydechem) oraz relaksacja (połączona z wdechem). Aspekt relaksacji mięśni jest bardzo często pomijany a jest on istotnym elementem stanowiącym o sukcesie terapii. Idealnie jeśli trening będzie zindywidualizowany i pozwoli na rozwinięcie takich parametrów jak siła skurczu, wytrzymałość i szybkość reakcji (praca z włóknami wolno i szybkokurczliwymi).
Kulki (i inne tego typu akcesoria) generują wzmożone napięcie w dnie miednicy. Każdy z tych przedmiotów ma swoją wagę, producenci zalecają umieszczenie ich w pochwie i utrzymanie w pozycji spionizowanej ok. 10-20 min. w trakcie treningu. Twoje mięśnie dna miednicy dzielnie walczą z siłą grawitacji, aby kulka nie wysunęła się z pochwy i „wchodzą” w stan podwyższonego napięcia, zmniejsza się przepływ w krwi w naczyniach co powoduje stan niedotlenienia tkanek. Nawet jeśli udało Ci się dzielnie wytrzymać 20 min. to nie jest powód do zadowolenia. Twoje mięśnie od tego się nie wzmocniły.
Ponadto komfort i dyskrecja – zawsze sugeruję swoim pacjentkom, aby podejmowały próbę aktywacji MDM w trakcie dnia np. w przerwie w trakcie pracy, kiedy nadarzy się okazja. Jak tu ćwiczyć z ciężarkami ?
Jeśli już jesteś posiadaczką jednego z tych gadżetów pomyśl, jak go wykorzystać praktycznie – przycisk do papieru ;-) a mięśnie dna miednicy trenuj świadomie. Czy robisz to dobrze ? Zapytaj swoją fizjoterapeutkę uroginekologiczną :-)
... See MoreSee Less

View on Facebook

Mniej pośpiechu, więcej miłości 🎁🌲 ... See MoreSee Less

View on Facebook

Nowe zajęcia dla kobiet po porodzie w studiu Slow Move Wilanów poprowadzi dla Was Izabela Dembińska - doświadczona instruktorka i położna. Na zajęcia możecie zabrać maluszka, więc nie ma wymówki ;-) ... See MoreSee Less

Mamy coś specjalnego dla mam po połogu. Ruszyły zapisy na nowe zajęcia w bardzo małych, 3-osobowych grupach z udziałem dzieci. Trening został zaprojektowany tak, żeby efektywnie wspomóc ciało w powrocie do formy po ciąży i porodzie, skupiając się na partiach ciała, które pełniły w tym procesie najważniejszą rolę, a więc przede wszystkim na mięśniach brzucha, dna miednicy i grzbietu. Zajęcia pierwszej grupy, odbywają się w środy o 12:30. Trwają 75 minut. Serdecznie zapraszamy wszystkie mamy z pociechami! Prowadząca: Izabela Dembińska - Ćwicz z położną - Medical Pregnancy Training Więcej o zajęciach przeczytacie tutaj: slowmove.pl/zajecia/cwicz-dzieckiem-porodzie/

View on Facebook

Ostatnie miejsca na warsztaty w Warszawie w ramach kampanii "Co trzecia". Bądźcie z nami 5-go listopada ! ... See MoreSee Less

Drogie uczestniczki! Przypominamy, aby rejestrować się na najbliższe warsztaty Pelvic Power! Łatwy dostęp do rejestracji przez link: kampania-co-trzecia.shoplo.com/kolekcja/frontpage/warsztaty-pelvic-power Szykujemy dla was sportowe treningi, dużą dawkę wiedzy od naszych prelegentów i wiele niespodzianek :) Najbliższe wydarzenia w Opolu (29.10), Warszawie (5.11) i Krakowie i Gdańsku (12.11)

View on Facebook