Natalia Wawszczyk

Natalia Wawszczyk

fizjoterapeutka uroginekologia i opieka okołoporodowa

Ukończyłam studia magisterskie na kierunku rehabilitacji ruchowej / wrocławska Akademia Wychowania Fizycznego. Doświadczenie z zakresu fizjoterapii uroginekologicznej zdobywałam na kursach i stażach zawodowych w ośrodkach klinicznych w Wielkiej Brytanii i Szwecji. Jestem członkiem brytyjskiego stowarzyszenia Pelvic, Obstetric and Gynaecological Physiotherapy i Polskiego Towarzystwa Uroginekologicznego.

W terapii stosuję nieinwazyjne metody zgodne z aktualnymi standardami postępowania min. sEMG, elektrostymulacja, biofeedback, terapia manualna. Moim celem jest poprawa funkcji mięśni i narządów oraz zmniejszenie dolegliwości w obrębie miednicy. Badanie oraz terapia są prowadzone w komfortowej, intymnej atmosferze.

Zapraszam,

Natalia Wawszczyk

Zajmuję się zarówno profilaktyką jak i leczeniem dysfunkcji w obrębie miednicy oraz związanych z tym problemów, w szczególności:

Nietrzymanie moczu

Obniżenie narządów rodnych

Terapia przed i po zabiegach operacyjnych

Opieka w okresie przed i poporodowym

Zaburzenia proktologiczne

Dolegliwości bólowe narządów płciowych (wulwodynia, pochwica)

WSKAZANIA DO FIZJOTERAPII UROGINEKOLOGICZNEJ

  • wysiłkowe nietrzymanie moczu
  • nocne nietrzymanie moczu
  • naglące parcia na pęcherz
  • stan przed i po operacji ginekologicznej lub urologicznej (w celu zwiększenia efektów zabiegu operacyjnego)
  • obniżenie narządów rodnych
  • profilaktyka dysfunkcji mięśni dna miednicy u kobiet w ciąży
  • dolegliwości bólowe miednicy u ciężarnych i po rozwiązaniu
  • poporodowe uszkodzenia mięśni dna miednicy
  • rozejście mięśni prostych brzucha
  • ból podczas współżycia
  • wulwodynia
  • pochwica
  • zaburzenia proktologiczne (nietrzymanie stolca, gazów)

CZĘSTO ZADAWANE PYTANIA

Jakie są przyczyny nietrzymania moczu?

Nietrzymanie moczu (inkontynencja) jest uznane za problem społeczny, dotyczy w głównej mierze płci pięknej. Szacuje się, że w wieku 50-70 lat ok. 40% kobiet i 11% mężczyzn zgłasza się z tym problemem do lekarza. Ten kłopotliwy objaw przyczynia się ograniczenia aktywności społecznej. Leczenie jest interdyscyplinarne ze względu na konieczność kompleksowego podejścia do problemu. W powodzeniu leczenia istotną rolę odgrywa ustalenie przyczyn inkontynencji – może ona być m.in. efektem nieprawidłowych nawyków, współistniejących schorzeń, przebytych operacji, urazów, zaburzeń statyki narządów w obrębie miednicy (np. po przebytej ciąży lub porodzie), zmian hormonalnych. Kobiety najczęściej skarżą się na utratę moczu związaną z wysiłkiem (podczas kaszlu, kichnięcia, dźwigania, uprawiania sportu), choć nierzadko rozpoznawane jest nietrzymanie moczu tzw. mieszane czyli oprócz wysiłkowego nietrzymania moczu występuje komponenta parć naglących związanych z nadreaktywnością pęcherza moczowego. U mężczyzn dominuje nietrzymanie moczu z parcia mające związek z pęcherzem nadaktywnym. Ponadto inkontynencja często współistnieje przy w łagodnym rozroście stercza lub jest konsekwencją przebytego zabiegu prostatektomii (np. prostatektomii).

Co wpływa na skuteczność terapii ? Kiedy mogę się spodziewać pierwszych efektów?

Trzy czynniki szczególnie decydują o skuteczności fizjoterapii uroginekologicznej:

  1. nadzór nad terapią – wykwalifikowany fizjoterapeuta przeprowadza instruktaż i weryfikuje poprawność wykonywanych ćwiczeń w trakcie kolejnych spotkań;
  2. intensywność ćwiczeń – oprócz zajęć z fizjoterapeutą konieczne jest wykonywanie ćwiczeń wg ustalonej podczas wizyty częstotliwości;
  3. stosowanie się do zaleceń – czasami konieczna jest modyfikacja nawyków i stylu życia.

Czas trwania terapii i częstotliwość spotkań są ustalane indywidualnie, w zależności od celu terapii. W przypadku nietrzymania moczu stosowane są zalecenia międzynarodowych organizacji ds. leczenia inkontynencji, gdzie za minimalny okres treningu mięśni dna miednicy uważa się 3 miesiące, choć pierwsze pozytywne efekty są odczuwane już po 3-4 tygodniach systematycznych ćwiczeń.

Mam wyznaczony termin operacji uroginekologicznej, czy fizjoterapia ma sens w moim przypadku?

Tak, badania kliniczne wykazały, że reedukacja mięśni dna miednicy przeprowadzona u pacjentek w okresie przedoperacyjnym miała korzystny wpływ na efekt zabiegu – mniejsza ilość powikłań i niepowodzeń pooperacyjnych w porównaniu do grupy kobiet, które nie prowadziły ćwiczeń pod nadzorem fizjoterapeuty.

Słyszałam, że jednym z polecanych ćwiczeń jest zatrzymywanie strumienia moczu podczas mikcji, czy to rzeczywiście skuteczne?

Wstrzymywanie strumienia moczu jest zachowaniem nienaturalnym, niezgodnym z fizjologią procesu mikcji (czyli oddawania moczu). Takie postępowanie może doprowadzić do:

  1. zalegania moczu w pęcherzu moczowym, a co za tym idzie możliwych infekcji dróg moczowych;
  2. zaburzenia współpracy pomiędzy mięśniem wypieraczem (jest to mięsień, który napina się w czasie opróżniania pęcherza), a mięśniem zwieraczem cewki moczowej (który w czasie oddawania moczu ma się rozluźnić), a w konsekwencji do naglących, częstych parć na pęcherz moczowy (tzw. pęcherz nadreaktywny)

Jestem w ciąży, czy ćwiczenia mięśni dna miednicy są bezpieczne dla dziecka?

Ćwiczenia mięśni dna miednicy nie mają negatywnego wpływu na przebieg ciąży i na zdrowie dziecka rozwijającego się w łonie matki. Kobiety, które w czasie ciąży rozpoczęły regularne ćwiczenia mają szansę na zmniejszenie ryzyka wystąpienia nietrzymania moczu po porodzie. Powrót do ćwiczeń tej grupy mięśni może nastąpić już kilka dni po rozwiązaniu. Ważne, aby jeszcze w ciąży nauczyć się, jak wykonywać je prawidłowo.

Jestem po porodzie, jednak mam wrażenie że moje mięśnie brzucha rozeszły się w linii środkowej. Czy to okres przejściowy?

Poporodowy rozstęp mięśnia prostego brzucha jaki następuje w okresie ciąży jest efektem osłabienia tkanki mięśniowej tej okolicy. Charakterystyczne jest zagłębienie pomiędzy mięśniami w linii prostej brzucha. U niektórych kobiet proces regeneracji przebiega nieco wolniej i wskazane jest skonsultowanie się w tej kwestii ze specjalistą w celu doboru optymalnego sposobu leczenia (ćwiczenia, elektrostymulacja).

Pobierz i wypełnij "Dzienniczek mikcji"

Przed wizytą pobierz i wydrukuj "Dzienniczek mikcji". Następnie starannie wypełnij min. 3 dni i przynieś wyniki na wizytę. (kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz "pobierz element docelowy jako.." albo "zapisz link jako..")

GDZIE PRZYJMUJĘ

EvaClinic ul. Kazimierza Króla 39 (przy ul. Patriotów) 04-854 Warszawa – Wawer +48 22 611 00 06 recepcja@evaclinic.pl

Unicare ul. Hlonda 2 lok. U8 (wejście od Al. Rzeczpospolitej / neon GINEKOLOGIA) 02-972 Warszawa – Wilanów tel: 22 651 99 99 tel: 22 651 99 73

Kontakt bezpośredni: Natalia Wawszczyk kontakt@fizjopelvi.pl tel. +48 22 299 39 43

ZOSTAW WIADOMOŚĆ

Jeśli masz pytania, wypełnij poniższy formularz. Odpowiem tak szybko, jak to możliwe.
CAPTCHA
Please wait...

FACEBOOK

Zapraszam na profil Facebok “FizjoPelvi”.

4 days ago

Fizjo Pelvi • kobieca fizjoterapia • women's health physiotherapy

Osteopatia Pediatrica - Monza e Brianza
[ CAMBIAMENTI IN GRAVIDANZA ]
... See MoreSee Less

View on Facebook

W pierwszym kwartale 2019 z inicjatywy #KasiaBigosTrenerka odbędzie się pierwsza edycja szkolenia adresowanego do trenerów i instruktorów a obejmującego tematykę treningu dla kobiet w ciąży i po porodzie.

Projekt z Kasią współtworzą Kasia Wawrzycka @Trening dla mam, Anna Podsiedlik - Ciebiera @Personal Pilates Studio, Natalia Wawszczyk #FizjoPelvi

www.instagram.com/p/BrNM_wtnvId/?utm_source=ig_web_copy_link

www.instagram.com/samocentrumwszechswiata/
... See MoreSee Less

View on Facebook

2 weeks ago

Fizjo Pelvi • kobieca fizjoterapia • women's health physiotherapy

Balonik do treningu krocza przed porodem - stosować czy nie ?
To pytanie bardzo często zadają pacjentki przygotowujące się do porodu. Zdecydowanie podzielam punkt widzenia Położna Izabela Dembińska - wpis, który jest odpowiedzią dla rozważających ten produkt.🎈BALONIKU MÓJ MALUTKI – rośnij okrąglutki ???

🔺🤔Coraz częsciej dostrzegam w internecie nachalną reklame baloników do treningu krocza do porodu. Sama swego czasu byłm ich zwolenniczką bo weszły do naszego kraju na wiele lat wczesiej niż wiedza z zakresu rehabilitacji uroginekologicznej. Po raz pierwszy balonik miałam w ręku 11 lat temu i chyba wtedy był to jedyny pomysł na przygotowanie się do porodu – taka moda jak na trening dna miednicy z kulkami gejszy, ale pytanie brzmi czy na pewno jest to pomysł dla każdej z nas ?

😍🤓Uwielbiam w swojej pracy łaczyć się i współpracować z innymi specjalistami, gdzie po wielu rozmowach klaruje sie prosty wniosek- nie wszystko dla wszystkich – indywidualizacja podejscia zwłaszcza w kwestiach bardzo intymnych i seksualnych.

🧐🧐🧐Czy więc balonik jest zupełnym złem czy może idealnym rozwiązaniem ?

• Trening z balonikiem uelastyczniajacy tkanki krocza po skończonym 36 tygodniu ciąży powinien miec miejsce w szczególnych sytuacjach i tylko po ocenie fizjoterapeuty uroginekologicznego lub położnej- w wiekszosci kobiet stosowanie baloników w przygotowaniu krocza nie wydaje się uzasadnione- do porodu potrzebujesz aby Twoje krocze było rozluźniene i elastyczne nie rozciągnięte. W praktyce baloniki rozciągają krocze co oczywiscie może wpłynąć na jego sprawna ochrone o ile w trakcie treningu nie doprowadzisz do mikrourazów i niewielkich urazów powodujacych np lekkie podkrwawianie. Niestety ostatecznie w okresie popołogowym okazuje sie ze to działanie rozciagliwości krocza zupełnie nie pomaga w pracy nad sprawnoscią powotu krocza do stanu z przed porodu– trudniej wraca się do odbudowania prawidłowego napięcia. W niektórych przypadkach warto zastosować balonik, pracując np z blizną po porzednim nacięciu krocza, czasami w przypadku zepołów pochwicowych, co jednak również wymaga bardzo ostrożnego podejścia w tej kwestii. Dośc często dopóki nie oswoisz się ze swoim kroczem i jego dotykiem wkładajac taki balonik do pochwy i pompując go możesz odruchowo, nieświadomie zaciskać krocze z powodu odruchu lęku jednoczesnie mechanicznie chcąc je rozciągnąć co bedzie działaniem przcwistawnym do celu a w konsekwencji może doprowadzić do jego urazów lub nadmiernych napięć.
• Kolejna rzecz, której nie powinnaś robić to prób wypierania balonika z krocza w okresie ciąży!!!!

💥BALONIK TO NIE GAŻDZET „MUST HAVE „ KOBIET W CIAŻY i NAJWAZNIEJSZY ELEMENT PRZYGOTOWANIA DO PORODU. To co warto aby było Twoim „TAK CHCĘ“ to ODNALEZIENIE , OSWAJANIE I CZUCIE SWOJEGO KROCZA💥
🤰🤰🤰🤰🤰🤰🤰🤰
- krocze to obszar miedzy pochwą odbytem , odnajdz to miejsce, dotknij, zobacz jakie reakcje sie w Tobie pojawiają, pamiętaj, że jesli otaczasz to miejsce miłością, dobrym dotykiem, natłuszczasz i przyjemnie dla siebie, masujesz ono będzie chciało współgrac z Tobą w rodzeniu się Dziecka

• - staraj się oswoić poprzez odtyk dłonią tej okolicy, zaobserwuj co się dzieje z tym miejscem gdy przykładasz dłon, czy jest rozluźnione czy pojawia się napiecie , zacisniecie
• - jeżeli dotykajac krocze czujesz sie swobodna w tym miejscu warto abyś tą cała okolice codziennie natuszczała tłustym olejkiem (oliwa z oliwek, oljek z wiesiłka, olej migdałowy, kokosowy cz zwykład oliwka)
• - możesz przy swobodnym kroczu, które na dotyk nie reaguje napieciem dodatkowo włożyć płytko do pochwy opuszki palców i lekko z wydechem ucisnąc w kierunku odbytu do uczucia rozluznienia
• - wykonuj ćwiczenia miesni dna miednicy w koncentracji na ich rozluznieniu- w ciazy dbasz o wzmocnienie dna miednicy a do porodu potrzebujesz aby było rozluznione
• ciesz się seksem w ciąży jeżeli nie masz do niego położniczych przeciwwskazan
• korzystaj z woreczków rehabilitacyjnych na ktorych możesz siadać i wpływać na tworzenie rozuznienia w okolocy krocza w połaczeniu z oddechem
• - skorzystaj z konsultacji z fizjoterapeuta / osteopata uroginekologicznym, który dodatkowo pomoże przygotowac Twoje krocze do poprzez pracę na środku ścięgnistym
• badz w kontakcie ze sobą, poprostu ruszaj sie i cwicz całym swoim ciałem a nie tylko jego pojedyncza czescią
• ogranicz siedzienie i jazdę samochodem na rzecz ruchu

BADZ PEŁNĄ RADOŚCI ZE SWOJEJ KOBIECOŚCI I KOCHAJ SIEBIE <3
... See MoreSee Less

View on Facebook

#ciałopozytywna #samoakceptacja #cialopoporodzie

Bądź czuła dla siebie po porodzie ❤️

Motherly
Dear postpartum body: I want to thank you for growing and supporting my baby. I might have stretch marks and scars but I am powerful. I am beautiful. And I will own this body. 💪❤️

Jillian Harris image credit: Krista Evans Photography and Doula Services
... See MoreSee Less

View on Facebook